۱۴ مهر ۱۳۹۲، ۱۶:۰۷

خبرگزاری مهر مقام اول خبر و عکس را در سازمان خبرگزاریهای آسیا و اقیانوسیه از آن خود کرد

خبرگزاری مهر مقام اول خبر و عکس را در سازمان خبرگزاریهای آسیا و اقیانوسیه از آن خود کرد

مسکو- خبرگزاری مهر: خبرگزاری مهر از ایران برای چندمین سال پیاپی مقام نخست انتشار گزارشات خبری و تصویری به 44 کشور عضو سازمان خبرگزاریهای آسیا-اقیانوسیه (اوآنا) را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس گزارش مکتوب پانزدهمین مجمع عمومی اوآنا ، ازبین 44 عضو سازمان از 33 کشور منطقه آسیا-اقیانوسیه 13خبرگزاری بیشترین نقش را در انعکاس گزارشات خبری وتصویری منطقه آسیا-اقیانوسیه بر روی وبسایت اوآنا داشته اند که خبرگزاری مهر هم در دو حوزه خبر و عکس فعال ترین این خبرگزاریها بوده است.

خبرگزاری آذرتاج و ترند از آذربایجان، مونتسامه از مغولستان، پی تی آی از هند، ایرنا از ایران، و یونهاپ از کره جنوبی  به ترتیب پس از خبرگزاری مهر در مقامهای دوم تا ششم این گزارش درحوزه عکس جای گرفتند و خبرگزاری وام از امارات، برناما از مالزی، ایرنا از ایران، تی ان ای از تایلند، ترند و آذرتاج از آذربایجان کیو ان ای از کویت، پی تی آی از هند، مونتسامه از مغولستان، یونهاپ از کره جنوبی، کیودو از ژاپن و آناتولی از ترکیه به ترتیب پس از خبرگزاری مهر در مقامهای دوم تا سیزدهم در حوزه خبر قرار گرفتند.

خبرگزاری مهر  در سال 2002 تاسیس گردیده و در سال 2007 به عضویت اوآنا در آمد و در سال 2009 میزبان دو نشست کمیته فنی و اجرایی(تحریری) اوآنا در تهران بوده است. این خبرگزاری 7 زبانه است و با بیش از 20 رسانه بین المللی قرارداد همکاری دارد.

مهرعضو هیئت مدیره فنی اوآنا شد

همچنبن طی نشست پانزدهمین مجمع عمومی اوآنا در مسکو(26-30 شهریور ماه سال جاری)، خبرگزاری مهر از ایران به اتفاق آرا به مدت سه سال به عنوان عضو هیئت مدیره فنی اوآنا انتخاب شد. با انتخاب مهر، جمهوری اسلامی ایران با دو عضو(مهر در هیئت مدیره فنی و ایرنا در هیئت مدیره اجرایی) در هیئت مدیره اوآنا حضور دارد.


خبرگزاریهای آنتارا از اندونزی، ایتارتاس از روسیه، ای ای پی استرالیا ، آناتولی از ترکیه، کازینفورم از قزاقستان و کونا از کویت دیگر اعضای منتخب هیئت مدیره 7 نفره فنی سازمان 44 عضوه اوآنا هستند.

همچنین پس از اصلاحیه بندهایی از اساسنامه اوآنا امکان افزایش تعداد اعضاء هیئت مدیره اجرایی از 11 نفر به 13 نفر میسر گردید. و به دنبال آن با انتخاب دو خبرگزاری وی ان ای از ویتنام، خبرگزاری دولتی امارات(وام) اعضای مجمع عمومی کمیته  اجرایی سازمان(متشکل از خبرگزاری ایتار تاس روسیه، آذرتاج آذربایجان، شینهوا از چین، پی تی آی از هند، ایرنا از ایران، ای ای پی استرالیا، کیودو ژاپن، مونتسامه از مغولستان، برناما از مالزی، یونهاپ کره جنوبی و آناتولی از ترکیه) به اتفاق آراء از 11 عضو به 13 عضو ارتقاء یافت.
 
آذر بایجان میزبان مجمع عمومی 2016 شد

از بین دو خبرگزاری  نامزد شده برای عهده داری ریاست دوره بعد سازمان(2016 تا 2019) خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) از ایران و خبرگزاری آذرتاج از آذربایجان، خبرگزاری رسمی آذربایجان با کسب اکثریت آراء میزبان مجمع عمومی شانزدهم در سال 2016 شد و ریاست دوره ای اوآنا از سال 2016 تا 2019 را از آن خود کرد.

 بر اساس مصوبات این مجمع، ریاست سازمان طی نشست مجمع عمومی شانزدهم در سال 2016 در باکو از خبرگزاری ایتارتاس روسیه به خبرگزاری آذرتاج آذربایجان انتقال خواهد یافت.

 مجمع عمومی اوآنا هر سه سال یکبار و نشست‌های فنی ـ اجرایی آن بطور سالانه برگزار می‌شود. کمیته اجرایی 13عضو دارد که 5 عضو در هیئت رئیسه آن هستند و 8 عضو دیگر عادی هستند. کمیته فنی نیز 7 عضو دارد.

سازمان خبرگزاری‌های آسیا ـ اقیانوسیه به ابتکار یونسکو با هدف تضمین تبادل آزاد و مستقیم اطلاعات و اخبار میان آژانسهای خبری منطقه‌ای در سال 1961 بنیان نهاده شد. از ایران سه خبرگزاری مهر، فارس و ایرنا عضو این سازمان بزرگ خبری 44 عضواند.

کشورهای عضو سازمان اوآنا که بیش از نیمی از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده اند، 56 درصد تولید ناخالص جهان، حدود 50 درصد تجارت جهانی، بیش از 60 درصد قلمرو آبی و نزدیک به 30 درصد حجم ترابری هوایی دنیا را در اختیار خود دارند. 

کد خبر 2150260

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha